|
Luk
dette vindue
Forfatter
og kulturhistoriker Olav Harsløf beskriver og kommenterer kunstnerkollektivet
RØDE MOR som del af ungdomsoprørets og 70ernes kunst og
kultur.
I
begyndelsen var ' 68
I marts måned vedtager 3-400 psykologistuderende ved Københavns
Universitet en resolution om at udeblive fra al undervisning. Siden beslutter
150 af dem at barrikadere sig på Psykologisk Laboratorium i Studiegården
under parolen: "Vi bliver her til vi får vores krav opfyldt."
På Sorbonne-universitetet i Paris og på Berkely-universitetet
i Californien sætter rektorerne i maj politiet ind mod de rebelske
studerende. Det sker i meget lille målestok i Århus, men ikke
i København.
Hvor
oprøret startede gisnes der stadig om. Nogle siger Berkeley i Californien;
andre mener Pisa i Toscana. Under alle omstændigheder breder det
sig - ikke som en steppebrand, men som gnister, der antænder gamle
krudtdepoter, overalt i Europa. 'Maj 68' kaster således ikke blot
glans over Paris og Berlin, men indskriver så sandelig også
mindre byer som København og Århus i historien.
Det eksplosive i oprøret er, at der syntes at vokse en forståelse
frem mellem dele af arbejderklassen og den unge generation, både
kunstnere og studenter. Vil magtstrukturerne i det kapitalistiske samfund
nu slå revner? Vil organisationerne - partier og fagbevægelse
- miste deres greb om lønarbejderne?
Der
er gjort meget ud af at finde forklaringer på oprøret. Store
ungdomsårgange, 'de gode tider', velfærdsstaten og udsigten
til bedre vilkår for kunstnere og fuld beskæftigelse for akademikere
har fået æren eller skylden for det, forskerne nedladende
har kaldt "studenter- og ungdomsprotestbevægelsernes historiske
lokalisering". Disse forskere har åbenlyst ikke fantasi til
at forestille sig den antiautoritære idés omformning til
politik samtidig forskellige steder i verden - som udover USA og Vesteuropa
også indbefattede Østeuropa og Japan.
Netop 'samtidigheden' er det interessante i '68-oprøret. Det at
en idé politiseres kvalitativt ens og på samme tid i storbyerne
verden over. Denne 'samtidighed' skal snarere søges i kunsten -
i musikken, billederne, teatret og litteraturen - end i sociologiske og
økonomiske forhold. Den såkaldte 'verdenssituation' var vel
heller ikke til at tage fejl af: Vietnamkrigen eskalerer og afslører
USAs superimperialisme, og i Kina folder kulturrevolutionen sig ud med
skoleelever og studenter som 'aktive deltagere i skabelsen af historien'.
'68-oprøret bliver en bevægelse. Eller også opsluger
bevægelserne oprøret. Stærkest er Vietnambevægelsen;
men modstanden mod NATO, EF, atomvåbnene og atomkraftværkerne
ligger lige under. Politisk tegner det nye parti Venstresocialisterne
(udbrudt af Socialistisk Folkeparti 1967) kærnen i '68, men også
i SF er der plads til oprørerne. Derimod går grænsen
ved Socialdemokratiet, hvis leder Jens Otto Krag, ikke som den svenske
Olof Palme, kan gå i protestmarch mod 'USA i Vietnam'.
Den fjerne og eksotiske Vietnamkrig, som hver aften kan opleves i farver
i dagligstuens TV- apparat, udgør oprørets egentlige scene.
Her er rollefordelingen klar som dagen, imperialismemodellen er til at
tage og føle på og kritikken af USA i enhver henseende let
at begrunde. Talrige familie- og generationsopgør finder sted over
dette tema: Var det ikke USA, som havde frelst Europa fra nazisme og fascisme,
som nu selv er ude i samme ærinde i Sydøstasien?
Et
af de synlige organisatoriske resultater af Vietnambevægelsen er
forlaget og boghandelen Demos. Herfra udgår en række teoretiske
bøger og pjecer med baggrundsmateriale til diskussionsbrug og mobilisering.
Snart også grammofonplader. En række alternative forlag skyder
op og udgiver ting, som aldrig ville have haft en chance på de gamle
forlag.
Modstanden mod Vietnamkrigen fører til hidtil ukendt voldsomme
demonstrationer. I årene efter '68 og helt frem til begyndelsen
af 80erne kan venstrefløjen mobilisere tusindvis af mennesker til
møder og festivaler i den københavnske Fælledpark
og de tilsvarende lokaliteter i Århus, Odense og Ålborg. Det
gælder Socialistisk Kulturfront, store 1. maj-stævner, Land
& Folkfestivaler og Nordisk Gruppeteaterfestival; desuden kvindefestivaler
og ø-lejre.
Det kvindepolitiske - som starter med rødstrømperne og det
'feministiske' bliver en af periodens markante bevægelser, som også
sætter sig de dybeste spor i danskernes hverdag - får en ideologi,
en praksis og siden hen også en teori. Femølejrene bliver
et symbol; ligesom Thylejrene bliver det for hippier og Det nye Samfund:
Her mødes en hel generation, holder ferie og udvikler tidens græsrodskultur
og -politik.
Rock 'n' Roll
Rocken bliver '68ernes musik. Efter i nogle år at have famlet efter
engelske og amerikanske forbilleder står de første rockbands
klar i 1967 - med forsanger, el-guitarer, el-bas, el-klaver, trommer,
forstærkere og højttalere. En saxofon kan der også
skaffes plads til. Og i 1968 kommer så massepublikummet. Sjældent
har en bevægelse og dens musik passet så godt til hinanden.
På samme måde som '68erne ophæver autoriteter og opløser
hierarkier, demonstrerer rockorkestret et kollektivt, ikke-solistisk musikalsk
udtryk.
De første rockgrupper har fantasifulde, litterære og ofte
engelske navne som Steppeulvene, Alrune Rod, Burnin Red Ivanhoe og Ache
- og fremhæver ikke en enkelt musiker i navnet. De bliver ofte det
samlende element ved demonstrationerne og de forskellige festivaler og
andre af bevægelsernes højdepunkter. De etniske fusioner
afspejler sig i navne som Buki Yamaz, Nana Banana og Salsa Na Ma, mens
jazzrock, symfonisk fusion og funk høres hos Pakhus 1, Caracas,
Secret Oyster og Cox Orange. Alle disse eksotiske navne er æstetiske
udtryk for en international ungdomsbevægelse på dansk grund.
De senere mere politiske grupper kalder sig Jomfru Ane Band efter Jomfru
Ane-Teatret, Solvognen, Slumstormernes Orkester, Røde Vilfred,
Røde Lue osv. - eller Røde Mor AGIT PROP efter det politiske
kunstnerkollektiv af samme navn.
Kunstnerkollektivet Røde Mor
Røde Mor starter i 1969 som en gruppe billedkunstnere, der udstiller
deres individuelle billeder på gallerier og i kunstforeninger. Det
er Troels Trier, Ole Finding, John Ravn, Yukari Ochiai og Dea Trier Mørch.
Foråret 1969 præsenterer det nydannede kunstnerkollektiv sig
med et manifest i digt-form:
Røde
Mor er revolutionens mor
De undertryktes og de svages og de forældreløses mor
Røde Mor venter dig, glemmer dig ikke og holder maden varm
Røde Mor er en vild og rasende løvinde
Røde Mor går med en olivenkvist i næbbet
Røde Mor er et sort får og desuden et rødt flag
Efter
den første udstilling i Rådskælderen på Kunstakademiet
udvides gruppen i efteråret 1969 med Ole Thilo, Tommy Flugt, Lars
Trier og Thomas Kruse.
Gruppen
nævner to kunstnere fra 1920erne og 1930erne som deres forbilleder
og daglige inspiration: den russiske futurist og teaterskaber Vladimir
Majakovskij, og den belgiske clartéist og billedkunstner Frans
Masereel.
I det første Røde Mor-årsskrift juni 1970 fremlægger
gruppen sit arbejdsgrundlag og manifest. Det hedder bl.a.:
"Den
borgerlige kunstner og hans værk er en del af undertrykkelsen. Hans
afhængighed af kapitalen har gjort ham til borgerskabets hofnar.
Vi melder os på den anden side. Vi vil være med til at skabe
DEN FRIE PROLETARISKE KUNST."
Årsskriftet
indeholder tre citater - af auktionarius Arne Bruun Rasmussen, kunsthistorikeren
Ernst Fischer og formand Mao. De er forbløffende enige. Bruun Rasmussen
harcelerer over kunstkøbernes småborgerlige smag og angst
for det kontroversielle: "Man kan li' fugle eller frugter eller allerhelst
blomster, men døde fisk må det ikke være. Papegøjer
er noget af det dejligste, man har - men bjørnejagter er ikke nemme.
Og en mariner i stille sø er mere værd end i høj sø
- alt for megen ballade vil folk ikke ha'. - Det er noget, der er sket
efter sidste krig. Man vil ha' fred."
Ernst Fischer: "I et samfund, der er under opløsning, må
kunsten, hvis den vil være sandfærdig, afspejle forfaldet."
- Og Mao Tse-Tung:, "En kunst for kunstens skyld, en kunst, der står
over klasserne, en kunst, der udvikler sig hinsides politikken og uafhængigt
af den, findes i virkeligheden ikke."
Røde
Mor er tydeligvis påvirket af den polariserede kunstdebat, der har
fundet sted i Danmark siden 1965. Statslig uddeling af treårige
arbejdsstipendier til modernistiske forfattere og billedkunstnere havde
fremkaldt en storm af protester og en populistisk bevægelse, "rindalisme"
med navn efter dens ophavsmand lagerforvalter Peter Rindal. For ham og
hans tilhængere, der stod uden forudsætninger for at forstå
disse kunstnere, bliver denne rundhåndethed i en sparetid dråben
i bægeret. Og i de følgende år rettes stadige angreb
mod statens kunstpolitik, mod kunstnerne - og ikke mindst mod de institutioner,
der huser og legitimerer dem.
Røde Mor vælger at gå ind i den opståede kulturkløft
med en ikke-modernistisk, realistisk-naivistisk udtryksform, der sikrer
genkendelighed hos det store folkelige publikum - og især arbejderne.
1970-årsskriftet
indeholder prøver på de enkelte medlemmers kunst - alle i
form af grafik. Yukari Ochiais Ho Chi Minh, der skuer ned over amerikanernes
månelanding, Thomas Kruses tegneserie om Kapitalens Fadervor, Troels
Triers napalm-flygtninge, Ole Thilos sværtdekorerede US-general
med bukserne nede om hælene, Tommy Flugts digt og billede "Tilegnet
Lambrakis", Dea Trier Mørchs hyldest til de argentinske kunstnere,
Lars Triers Nixon-karikatur og Andreas Trier Mørchs foto af en
af kollektivets gavlmalerier i Holbæk.
Gruppen er således blevet udvidet i årets løb. Ud over
de nævnte er også Alice Faber, Erling Benner Larsen, Anne-Mette
Kruse og Pia Funder kommet til. Heftet er samtidig en præsentation
og et visitkort, der fortæller, at Røde Mor tilbyder at komme
med udstillinger og optræden: AGIT PROP.
Efteråret
1970 starter "Røde Mor AGIT PROP", som forklares således
i årsskriftet:
AGIT PROP betyder AGITation og PROPaganda og forbilledet for de sovjetiske
kunstnerkollektiver under den russiske revolution. - Samtlige røde
mødre medvirker i Agit Prop. Nogle spiller, synger og læser
op, andre mimer og danser, og atter andre viser lysbilleder. Vi bruger
blandingen af musik og lysbilleder til at skabe en fællesoplevelse,
som understreger det politiske indhold.
Og
Røde Mor AGIT PROP er til stede overalt i København og provinsen,
til Vietnamdemonstration og mod "EEC", Det økonomiske
Fællesskab, som EU hed dengang. "Kunsten er ikke en skødehund,
der skal klappes, eller et værdipapir, der skal smides i en bankboks."
- Begrundelsen for agitpropoptræden er, "at udstillinger i
gallerier er kedelige og når ikke det publikum vi vil i kontakt
med."
I
december udkommer Røde Mors første grammofonplade, EP'en
Johnny gennem ild og vand. Troels Trier har skrevet tekst og musik; han
synger selv og spiller sammen Steen Mørch /alias Lars Trier og
Ole Thilo. Dea Trier Mørch har udsmykket omslaget med Røde
Mors karakteristiske logo, men i den tidlige version med bløde
skuldre og hovedet på skrå. Året efter bliver det endelige
design udformet. Jacob Trier forestår lydoptagelsen. Forlaget Demos
står for udgivelsen, som kun kan købes gennem bogcafeer og
alternative butikker, men alligevel sælger over 80.000 eksemplarer.
Pladens fem numre hedder "Fuglen over Rio Grande" (om Che Guevaras
død), "Rosa danser" (om Rosa Luxemborg og Karl Liebknecht
sidste dans før de myrdes), "Du flyver dag og nat på
Vietnam" og "Lil' Johnny's mund" (begge om den amerikanske
soldat, der kæmper mod sine egne - folket). Og "Internationale".
Pottiers socialistmarch fremføres af hele kollektivet. Historien
hænger således sammen - fra Pariserkommunen i 1871 til Røde
Mor i 1971.
Kollektive arbejdsformer
I løbet af året 1971 ophører Røde Mor med at
udstille individuelt signerede værker. Fremover viser man kun kollektive
billeder. Det har fra begyndelsen været en væsentlig del af
Røde Mors arbejdsgrundlag at arbejde sammen med amatører
i en kollektiv billedudvikling og -produktion.
Når en billedopgave skal løses, træder Røde
Mors billedgruppe sammen til indledende diskussion. Idéer og motiver
udvikles i fællesskab. De kollektive billeder og plakater er skåret
i det medgørlige og billige linoleum. Årsagerne hertil er
mange:
Linoleum
er et billigt materiale, blødt at skære i og let at trykke.
Man kan lave trykkene hjemme, men det færdige linoleumssnit kan
også bruges direkte som kliché hos bogtrykkeren.
Linoleumssnittets grove karakter gør det velegnet til agiterende
formål. Den klare sort-hvide kontrast er nem at reproducere i aviser,
blade, bøger og på plakater. Ingen gråtoner går
tabt, for de findes ikke.
Efter
mange sammenstillinger, prøvetryk og diskussioner vedtages det
kollektive billede eller den kollektive plakat. Væsentlighedskriteriet
er billedets umiddelbart fortællende egenskaber - og dets politiske
effektivitet.
Temaerne for de første kollektive plakater og illustrationer er
solidaritet med de lavtlønnede, støtte til de afrikanske
frihedsbevægelser, for færre biler og flere børnehaver,
modstand mod EEC, og illustrationer til Debatteatrets udgivelse af en
sangbog med Socialistiske sange , der udkom 1.. maj. Teksterne i 'den
lille røde sangbog' er skrevet af Ernst Bruun Olsen, Jesper Jensen,
Halfdan Rasmussen, Inger Christensen, Erik Stinus, Holger Petersen, Ivan
Malinovski og Troels Trier.
Senere på året 1971 udkommer på forlaget Rhodos Røde
Mor Illustreret Sangbog i kvadratisk EP-format med indlagt plade. Fuld
af linoleumstryk, noder og guitargreb. Tekst og musik er udover Troels
Trier, skrevet af tre nye medlemmer af gruppen Finn Sørensen, Michael
Boesen og Per Almar Johnson. Illustrationerne er kollektive billeder -
af politivold, vietnamesiske frihedskæmpere og meget andet. Pladen
er indspillet af RØDE MOR ROK ORK bestående af Michael Boesen,
Jens Asbjørn Olesen, Finn Sørensen, Troels Trier; Peter
Vangkilde sidder ind på trommer. I slutnummeret synger hele kunstnerkollektivet
"Østen er rød" i en fordansket og let ironisk
gendigtning.
I løbet af året etableres Røde Mors Musikgruppe som
en særlig afdeling. Efterspørgselen på politisk rock
er hastigt voksende og der er bud efter orkestret. Det kræver større
musikalsk professionalisme med øvedage og specialisering. Musikgruppen
organiserer sig som et rigtigt orkester - "ROK ORK" (Rock Orkester).
I december 1971 udsender Forlaget Demos ROK ORKs første LP med
numre som "Strømer kom og dans med mig" og "Rotten".
Ta hva der er dit
Det er blevet hverdag for den aktive '68er. Den radikale undervisningsminister
Helge Larsen, der havde skabt flertal i Folketinget for mere indflydelse
til de studerende, er alligevel kommet til kort og må nu tåle
øgenavnet 'Onde Helge'. Uden for læreanstalterne blomstrer
hippier, kvindebevægelse, bøssernes befrielsesfront og boligbevægelsen
- og en efterårsdag i 1971 rykker nogle hundrede med solid repræsentation
i alle disse bevægelser ind på den nedlagte Bådsmandsstrædes
Kaserne på Christianshavn og udråber området til fristad
med navn af Christiania. Samtidig er en polarisering af danskerne på
vej for og imod EEC - en deling på tværs af partier og klasseskel,
der som bekendt har holdt sig til i dag.
I
løbet af 1972 sker der en større udskiftning i Røde
Mor. En gruppe i kollektivet, inspireret af maoistisk klassekampstænkning
foreslår Røde Mor opløst, så man i stedet for
politisk kunst kan koncentrere kræfterne om den politiske kamp på
arbejdspladserne. Diskussionen ender med en spaltning. Tilbage bliver
en mindre gruppe, som fastholder det kunstneriske udtryk som deres politiske
udtryk og våben. Gruppen supplerer sig herefter med Niels Brunse,
Anne-Marie Steen Petersen, Dorte Fasting og Kim Mentzer. AGIT PROP-dagsordenen
bliver der således ikke rokket ved - hvilket klart fremgår
af årets to store produktioner: LP'en Ta hva der er dit og den 88
sider store plakatbog i A3-format Kollektive billeder.
Troels
Trier har skrevet tekst og musik til de otte af pladens ni numre. Det
sidste er Brecht og Eislers "Enhedsfrontssang" i Ivan Malinovskis
oversættelse. Sangenes temaer er iøvrigt forbrugerismen,
imperialismen, forureningen, varegørelsen af det menneskelige arbejde,
eksperttyranniet. Titelsangen "Ta hva der er dit" præsenteres
med Mao Tse-Tungs ord om, at folket og alene folket er drivkraften i verdenshistorien:
Hvem
står bag produktionen?
Det gør vi - det gør vi
Hvem lægger bunden i nationen?
Det gør vi - det gør vi
Hvem bestemmer hva vi ska? - ikke vi
Hvem dirigerer kapitalen? - ikke vi
Ta - ta - ta - ta hva der er dit
Ta hva der er dit
I bogen Kollektive billeder samler gruppen et udvalg af de mange plakater,
det var blevet til siden starten i 1969. Bogen indledes med en artikel,
som fastholder synspunktet, at al kunst er klassekunst. Efter beskrivelsen
af den kollektive arbejdsform og billedteknik udtrykker Røde Mor
sin hyldest til socialrealismen: "Der er (…) kun én isme, som
på sit program har proletariatets sag, og det er socialrealismen.
Socialrealismen er den eneste, der bevidst arbejder for social retfærdighed
og arbejder på at nedbryde borgerskabets kulturelle monopol. Det er
derfor socialrealismen regnes for en slags uren kunst, en mindre fin isme."
Artiklen skriver endvidere om bevidsthedens rolle i klassekampen, og om
virkningerne af politiseringen af studenter og arbejdere i 1960erne. Den
slutter med gruppens program for en kollektiv proletarisk kunst.
Ved siden af hver afbildning skriver Røde Mor en kommentar eller
forklaring. Teksten til den første, en solidaritetsplakat for Venstre
Socialisterne 1. maj 1969, lyder:
En
af de vigtigste inspirationskilder i vores arbejde har været Mao-Tse-Tung's:
Taler på Yenan-konferencen om litteratur og kunst, 1942. Her prøvede
kinesiske intellektuelle og revolutionære at afstikke retningslinierne
for deres arbejde. Et vigtigt punkt i deres konklusioner er, at kunsten
må stille sig til rådighed for det revolutionære, kommunistiske
parti - og at partiet optræder som en slags arbejdsgiver for kunstnerne.
Vi føler, at den politiske situation i dagens Danmark, hvor alle
partier arbejder på et parlamentarisk grundlag, er sådan,
at vi som gruppe ikke kan tilslutte os noget bestemt parti. Vi har derfor
været henvist til at følge den fremgangsmåde at samarbejde
med mange forskellige politiske grupper fra det yderste venstre helt over
til socialdemokratiske fraktioner, efter at vi fra sag til sag i gruppen
har diskuteret de politiske konsekvenser af de enkelte aktioner.
Plakatbogen er en status over Røde Mors billedkunstneriske produktion
og samarbejdspartnere. Kollektivet havde produceret plakater og grafik
til bl.a. studenterådene, Midtjysk Kunstforening i Brande, overenskomstforhandlingerne,
Vietnam-kommiteerne, Kofoeds Skole, Internationalt Forum, Danmarks Kommunistiske
Ungdom, Kvindebevægelsen, Debatteatret, de sociologistuderendes
tidsskrift Kurasje, Kampagnen mod EEC, og Selskabet for kulturel forbindelse
med Kina, samt illustrationer til det litterære tidsskrift Vindrosen
og dagbladene Politiken og Aktuelt.
Da vi havde grædt ud oven på 2.oktober
Kollektive Billeder udgives i november 1972. En måned forinden havde
danskerne med et lille flertal stemt sig ind i EF. Venstrefløjspartierne,
i tusindvis af aktivister landet over, teatergrupper, musikgrupper måtte
erkende nederlaget.
Men indlemmelsen i Fællesmarkedet kommer ikke alene. Ved folketingsvalget
i 1973 stiller et nyt dansk populistisk parti, der kalder sig Fremskridtspartiet,
op under ledelse af advokaten Mogens Glistrup. Han har forinden i fuld
tv-offentlighed bevist, at det kan lade sig gøre at tjene mange
penge uden at betale en krone i skat.
Folketingsvalget finder sted i december og på valgaftenen står
det klart for alle, at Mogens Glistrup er kommet i Folketinget med 28
mandater, mens den socialdemokratiske højre-udbryder Erhard Jacobsens
og hans Centrumdemokrater står med 14. Regeringen Anker Jørgensen
går af og en mindretals-venstreregering under ledelse af Poul Hartling
tager over.
Valget er gået over i historiebøgerne som 'jordskredsvalget'.
Men hvor kom alle disse vælgere fra, der havde sat deres kryds på
de to nye partier; og hvorfor gjorde de det?
Venstrefløjsboomet siden '68 havde tilsyneladende fremprovokeret
et oprør fra højre. Stemmerne kom fra de gamle partier,
der afleverede 30-40 % af deres vælgere til de to populistiske partier.
1960'ernes store økonomiske opsving var blevet ledsaget af en stor
social revolution, hvor landbruget reduceredes drastisk med kraftig afvandring
og nedlæggelse af selvstændige brug til følge. Dertil
kommer at kvinderne i disse år vandt stærkt ind på arbejdsmarkedet.
Men den industrialisering, der fulgte, flyttede i modsætning til
tidligere tider vestpå, altså fra byerne til landet - ud til
den ledige arbejdskraft. Denne nye arbejdskraft var opdraget og socialiseret
i landbrugsmiljøet, hvor man hverken var medlemmer af fagforeninger
eller arbejderklubber. Det var folk, der var vant til at tage hånd
om deres egen tilværelse.
Jordskredsvalget betyder en fuldstændig omvæltning af det
politiske billede i Danmark. Dertil kommer, at en ny krise forinden har
rystet danskerne - en energikrise påført af de olieproducerende
arabiske lande. Ulemperne giver sig først og fremmest udslag i
nogle måneders bilfri søndage.
Men samtidig med at olie- og benzinpriserne derefter stiger drastisk,
eksploderer også arbejdsløsheden; og i de følgende
årtier udvikles en udpræget krisebevidsthed, der undervejs
næres af globale befolknings- og miljøkatastrofer.
Situationen
giver Røde Mor anledning til i december 1973, hvor gruppen udsender
sit 3. årsskrift, at revidere tidligere manifester - ud fra erkendelsen
af, at borgerskabet ved hjælp af sit kulturmonopol har befæstet
sin magt og udbredt den borgerlige ideologi til arbejderklassen.
Årsskriftet har karakter af selvransagelse, dels efter splittelsen
i kollektivet, dels efter 2. oktober-nederlaget. Der hedder således
i tegneserien om 'Røde Mors indre hemmelige liv:
-
Hej du - hvordan går det nu med den proletariske kunst?
- Æh - joh -
- Da vi skiltes sidst var du begyndt at arbejde mere sammen med folk.
- Ja det er det eneste rigtige. Da vi havde grædt ud oven på
2. oktober gik vi i gang igen. Vi opsøgte arbejderne.
Og
i det reviderede manifest lyder det nu:
Vi
melder os på den anden side. Vi vil stille vores kunst til rådighed
for arbejderklassen og være med til at skabe en politisk, proletarisk
kunst.
Vi vil skabe en kunst, der er med til at give arbejderklassen identitet.
En kunst, der er et våben i klassekampen.
Og
så var der tegneserierne. Røde Mor kaster sig ud i lange
og underholdende serier der fortæller om gruppens daglige arbejde
og bryderier. Den politiske tegneserie kendtes både fra Claus Deleuran
i Politisk Revy, de svenske Folket i Bilds gemytlige "Bellman"
og successen Historieboken der oversættes til alle europæiske
sprog. Men Røde Mor er bestemt også med i feltet og lægger
et meget stort arbejde i tegneserieproduktionen.
Til kunsten som våben i klassekampen bidrager også årets
Røde Mor-LP Grillbaren med tekster og musik af Troels Trier og
Niels Brunse. Og af Peter Mogensen og Peter Ingemann, der hermed optages
i kollektivet. Her synger Troels Trier om "Økonomisk demokrati",
"Den administrerende direktør", "Pamper", "Hotel
España", "Automathallen" og "Grillbaren".
Med udgangspunkt i dagliglivets klasseforhold, hverdagsautomatikken, charterrejsen
og grillbaren er den socialistiske realisme i Røde Mors særlige
udformning nu slået helt igennem.
Linie 3
Jeg tog Linie 3 den anden dag
Fok stod på og folk stod af
De sad i samme bus og kørte samme vej
Alligevel sad folk ligesom hver for sig
Ingen ser hinanden, ingen siger et ord
De rør sig ikke, smiler ikke spor
En mand åbner munden, men bliver straks genert
Som om han har gjort noget helt forkert
Ikke høre, ikke tale ikke se
Blind og døv og stum på Linie 3.
I løbet af 1974 indspiller Røde Mors orkester LPen Linie
3 med samme besætning som Grillbaren. En omstrukturering med ønske
om professionalisering og medfølgende indskrænkning af gruppen
har fundet sted siden midten af 1973. Alt arbejde udføres nu af
gruppens to sektioner for grafik og musik/lys.
I 1974 beskriver Røde Mor, hvorledes der udefra bliver stillet
krav om større nuancering af det kunstneriske udtryk. Med den nye
struktur og mindre gruppe opnås en hurtigere arbejdsdeling og større
ideologisk enighed - og med Peter Ingemann og Henrik Strube får
orkestret optimal musikalsk slagkraft. Dertil kommer at Røde Mor
etablerer et samarbejde med Clausen & Petersens Gadecirkus, en satirisk-politisk
gøgler og kunstnerduo med Erik Clausen og Leif Sylvester Petersen.
I samarbejde med dem udvikles snart Røde Mors Rock-Cirkus, som
i løbet af kort tid bliver 70ernes største musikteatersucces.
I årsheftet forholder gruppen sig til en lejlighedsvis fremført
kritik af brugen af 'larmende og grov rockmusik, der næsten udelukkende
henvender sig til et yngre publikum':
Vi
er klare over, at rockmusikken som politisk musikform har sine begrænsninger.
(…) Mange har ment, at vi burde arbejde med udgangspunkt i en mere nationalt
præget spillemandstradition. Vi føler imidlertid, at den
danske folkemusik har været undertrykt så længe, at
vi ikke rigtig ser nogen mulighed for at arbejde politisk med den. Desuden
er den gamle danske musik knyttet til bondesamfundet og derfor svær
at overføre til et moderne industrisamfund. - Vi har i stedet søgt
at finde former for levende folkelig kunst, som vil kunne indgå
forbindelse med den politiske, elektriske musik.
Hermed
træder Røde Mor frontalt op mod den grundtvigiansk inspirerede
eller direkte 'vadmelsdyrkende' del af venstrefløjen med ståsted
i miljøet omkring Studenterkredsen og højskolens Vartov-kompleks
i København.
Begge fløje er imidlertid enige om modstanden mod Danmarks indlemmelse
i EF:
Følgerne
af EF-politikken har vist behovet og mulighederne for en bred folkelig
rejsning, men har samtidig afsløret svaghederne i arbejderklassens
og venstrefløjens organisation og afklaring.
Røde
Mor opfordrer derfor de politiske kunstnere til at slutte sig sammen i
grupper og kollektiver, lige som befolkningen opfordres til at organisere
sig i grupper omkring livsvigtige spørgsmål som bolig- og
arbejdspladsforhold, forurening, trafik, undervisning osv. Disse sammenslutninger
og grupper af befolkning og kunstnere skal samlet danne udgangspunkt for
en front vendt mod den borgerlige kultur:
En
Kulturfront er en alliance mellem arbejdere, kunstnere og kulturarbejdere
med det formål at skabe en politisk bevidst kunst og kultur, der
kan tjene som et våben i klassekampen. Klassekamp betyder her aktiv
kamp mod kapitalens herredømme over kulturlivet og for en folkets
kultur. (…) I de kommende år vil arbejdet med en kulturfront blive
én af de vigtigste opgaver for de politiske kunstnere.
Røde
Mor lægger sammen med Clausen og Petersens Gadecirkus et stort arbejde
i opbygningen af Socialistisk Kulturfront, der med sine udstillinger,
festivaler, høringer, bogudgivelser og koncerter kommer til at
sætte sit præg på 70erne. I 1974 udgives sangbogen Røde
Mor illustreret sangbog 2 ; med hit'ene fra de sidste plader - helt overvejende
Troels Triers tekster og melodier. I forordet hedder det:
Politisk
musik og sang kan bruges på mange måder - fra den helt almindelige
fællessang til mere eller mindre professionelle gruppers optræden
ved møder og sammenkomster. Der vokser her en samværsform
op som i sig selv er et alternativ til den kommercielle underholdning.
Samme
år bliver grafikgruppen kontaktet af arbejdere fra Vejle. De har
været i diskussion med Vejle Kunstmuseum om, hvorfor der ikke er
arbejderkunst på museet, og direktøren opfordrer dem til
at samle en gruppe kunstnere efter deres egen smag. Det resulterer i udstillingen
Hverdagsbilleder. Det bliver en stor succes, også som vandreudstilling.
Og året efter gentages den som Hverdagsbilleder 2. Røde Mor
deltager i planlægningen sammen med bl.a. Ola Sporring og Jane Muus
og laver selv fire plakater til udstillingen.
Det bliver starten på en ny måde at udforme plakater og en
ny måde at forvalte den kollektive arbejdsform på.
Betonhjertet
Årsheftet for 1975 ligner i sit ydre sine forgængere. Omslagets
sædvanlige Røde Mor-ikon - den nøgne kvindetorso indskrevet
i en cirkel - er imidlertid denne gang trykt på et stykke guldkarton.
Og teksten indeholder lige så meget kollektiv årsberetning
som produktionsplan med diagram, omsætning og regnskab.
Røde Mor har taget en nødvendig konsekvens af sin succes.
Tidligere års kollektive arbejdsprocesser efter princippet "Enhver
fugl synger med sit næb" og under parolen "Bekæmp
bureaukratiet og arbejdsdelingen" har angiveligt slidt gruppen ned.
Dertil kommer, at denne tidkrævende og ofte ulønnede arbejdsform
har forhindret flere i overhovedet at tjene penge til mad og husleje.
Tiden råbte på professionalisering. Forskellene på gruppens
to aktivområder, grafik og musik, er tydelige: Grafikken udføres
med store produktionsomkostninger, materialespil, ekspedition, forsendelse
og ringe fortjeneste - køberne er jo almindelige, fattige unge,
små tidsskrifter, faglige klubber, græsrødder, alternative
foreninger, børnehaver. Orkesteret arbejder derimod under moderne
vilkår for musikproduktion, hvad enten det gælder shows eller
plader. Her er indtjeningsmulighederne helt anderledes. Aflønningen
i musikgruppen sker på andelsbasis.
Løsningen på problemerne synes at være professionalisering
og minimering af gruppen. For grafikgruppen indføres fast honorar
i forbindelse med enhver bestillingsopgave. Musikgruppen stabiliseres
som en fast gruppe af musikere, fast manager til booking og professionelt
lyd- og lysudstyr. Kort sagt er der tale om en investering i det politisk
alternative marked og det stigende behov for musik til "politiske
aktioner, demonstrationer og indsamlinger, blandt andet til fordel for
Vietnam, Chile, Cuba Uniprint, Christiania og de indsatte i fængslerne".
Røde Mor Kunstnerkollektiv udgøres nu af Grafik: Thomas
Kruse (Århus), Dea Trier Mørch (København) og Yukari
Ochiai (Montreal), og Rock-Cirkus: Erik Clausen, Peter Ingemann, Peter
Mogensen, Andreas Trier Mørch, Leif Petersen, Henrik Strube og
Troels Trier (alle København). Henvendelse angående orkester
og udstilling rettes til manageren Peter Abrahamsen Lars Bjørnstræde
11.
Professionaliseringen betyder også indmeldelse i Dansk Musikerforbund
"så vi via arbejdsløshedskassen er garanteret en vis
minimumsindtægt".
Omstrukturering
og rationalisering foretages ikke uden svære overvejelser. Under
overskriften "Idealisme og realisme" trækker gruppen paralleller
til udviklingen på resten af venstrefløjen og erkender at
mange - måske alle venstrefløjsgrupper som expanderer, før
eller siden står i den samme valgsituation som vi har gjort. Man
kunne nævne bogcafeerne som en typisk venstrefløjsaktivitet,
der også står midt i dette problem. Nogle af dem er gået
neden om og hjem med stor gæld og endnu større bitterhed
vendt mod resten af miljøet, som de mener har svigtet. En sådan
holdning er efter vor mening udtryk for idealisme i negativ forstand.
Vi tror, det er uhyre vigtigt at gribe sagen an på en yderst realistisk
måde, hvis man ikke i sidste ende skal komme til at gøre
større skade end gavn med sit arbejde.
Foruden de venstrefløjsaktiviteter, som lider nederlag på
grund af idealisme, ser vi også eksempler på venstrefløjsinitiativer,
som forsøger at fortsætte inden for det etableredes rammer.
Der er en vis risiko for, at disse initiativer i løbet af et par
år vil komme til at administrere borgerskabets kultur og således
ikke længere være i stand til at repræsentere det alternative,
socialistiske miljøs interesser.
Samtidig er det klart, at ethvert initiativ kræver en vis økonomisk
basis. Derfor mener vi, at det er så meget desto mindre påkrævet,
at venstrefløjen skaber sine egne, stærke og økonomisk
uafhængige enheder.
Årsrapporten
slutter med et essay om "Kunsten som vare". Her bliver den officielle
kunstproduktion beskrevet fra middelalder til kapitalisme og imperialisme;
og i sine modsætninger som 'finkunst og massekunst', hvor de individualistiske
kunstnere i et alt andet end liberalt system af kunstagenter, gallerier,
firmaer og massemedier må slå knuder på sig selv for
at overleve. Men en ny modoffentlighed ville kun kunne udvikles:
Hvis
kunstnerne og kulturarbejderne vil erkende deres rolle i undertrykkelsesapparatet
og samtidig indse, at de selv er proletariserede både i levevis
og i deres arbejde - er der basis for et gennembrud i den ideologiske
klassekamp.
Årsrapportens
midterside er program for Røde Mors Rock-Cirkus' nyeste forestilling
og plade-album Betonhjertet - billeder fra Ib Sylvesters liv i 20 scenebilleder.
Det er en stor satsning at gå fra koncertformen med enkeltnumre
til rockoperaens totalteater. Forestillingen introduceres a la 'Sangen
om Larsen':
Hør
her vor ven Sylvesters historie
historien om en martyr uden glorie
Han lever i et samfund, hvor målet er profit
og hvor det derfor går de fleste skidt.
Og
så følger sangene om Sylvesters miljø i forstaden
med betonmotorvejsbroer, og S-tog, der standser og skifter mandskab -
"Maskiner og mennesker fylder mit landskab og strømmer så
længe betonhjertet slår". Sange om supermarkedets "maltrakterede
dyr", det selvoptrækkende jubilæums-ur, weekendens to
fridøgn - "jeg har en weekend som skal slås ihjel, jeg
har to døgn hvor jeg kan finde mig selv". Og sangen om den
elskede, der forlader ham - "du vil herske over mig fordi du ikke
kan beherske dig selv". Sylvester går på piller og nærmer
sig selvmordet:
Jeg
siger skiftevis: hjælp mig
og: lad mig sejle min egen sø
Jeg er for træt til at leve
og for bange for at dø
Sylvester
bliver indlagt på "Hotel Psyko" og behandles med elektrochok.
Han er en flink patient:
De
har givet mig nyt tøj
Nu ligner jeg de andre her på gangen
Pyjamasbukser og en spændetrøje
Med ærmer som er alt for lange
Sylvester
får det hvide snit og bliver således offer for det kapitalistiske
systems umenneskelighed; han er blevet udsuget af den moderne vampyr.
"Slå vampyrerne ned" synges der til sidst: kun i fællesskab
kan vi bekæmpe dem.
Betonjertet
bliver venstrefløjens samlingsmærke i en trængt tid,
hvor Mogens Glistrups Fremskridtsparti og Erhardt Jacobsens Aktiv Lytterkomité
øver censur og fremavler selvcensur, mens Hans Hetlers landsdækkende
"Familieværnets telefonavis" hængere navngivne venstrefløjskunstnere
og -intellektuelle ud med adresse, børn og samlevere.
Forestillingen har premiere på Huset i Magstræde, og opføres
siden i Christianias Grå Hal og på turne rundt i landet for
et titusindtalligt publikum. Dens tematiske beslægtethed med Ken
Keseys Gøgereden - som danskerne tog til sig med Jack Nicholson
i rollen som Sylvester - tilfører den så stor universalitet
og autenticitet, at den siden har stået som et af de stærkeste
udtryk for 1970ernes kollektive venstrefløjsbevidsthed. Hvilket
et forrygende salg af dobbelt-LP'en da også bekræftede.
Sidste sang
Betonhjertet og de forgyldte refleksioner i årsrapport nr. 6, 1975
skulle da også blive kulminationen på Kunstnerkollektivet
Røde Mors virksomhed. Det store essay om "kunsten som vare"
bliver det sidste bidrag til de mange seminarie- og universitetsopgaver,
oplæg ved ruskurser, internater og ølejre, der med Røde
Mor som læremester og inspirator var blevet skrevet og debatteret
landet over.
I 1975 udfører Røde Mors grafikgruppe en stor udsmykning
i Byggefagenes Hus i København. Samtidig udgives Billedroman, en
grafikbog med 78 linoleumssnit, der i tre kapitler- uden ord- fortæller
historier om Vietnam, Chile og Danmark. Bogen, der kommer i flere oplag,
lægger sig tæt op ad det gamle socialistiske kunstnerforbillede,
Frans Masereel. I kataloget skriver gruppen optimistisk, at den vil fortsætte
med den slags udgivelser. Det skulle komme til at gå anderledes.
1976
udkommer Dea Trier Mørchs roman Vinterbørn om fødselsoplevelsen
som kvindesolidarisk handling. Med sin intense fortællestil og karakteristiske
linoleumssnit - som snart ses som plakater på alle landets fødegange
og venteværelser - tager romanen kraftigt fokus i størstedelen
af Danmarks og Nordens befolkninger. Dertil kommer at Røde Mor
med bl.a. Dea Trier Mørchs roman- og siden filmsucces rykker den
politiske kunst ind på forlaget Gyldendal og den etablerede kunstverden.
Røde
Mor's Rock-Cirkus laver endnu en revy Hjemlig hygge sommeren 1976 om den
kernedanske borgerlige familie - med slagnummeret
Jeg
er på rekreation
og jeg villle ikke bytte for en million
Det er så skønt at være på landet
det er så dejligt at være ved vandet
Det
er nu ikke længere Demos, der står for pladeudgivelsen, men
Røde Mors Musikforlag RM2.
Hjemlig Hygge turnerer og bliver - med det nærmeste gruppen kommer
til egentlig popmusik - til en stor folkelig succes. Forestillingen bliver
endda optaget og udsendt på tv.
Også den sidste plade - opsamlings-LP'en Sylvesters drøm
1978 med sange og musik fra alle årene udsendes på Røde
Mors eget forlag. Coveret meddeler, at alt overskud ubeskåret går
til Røde Mors Fond, der har til formål at støtte politisk
kunst på den danske venstrefløj.
I de følgende ti år uddeler Røde Mors Fond priser
til bl.a. Assivikfestivalen i Grønland, musikgrupperne Parkering
Forbudt, Voxpop og Fredsbandet, billedkunstnerne Anni Hedvard og Erik
Hagens, forfatteren og kunsthistorikeren R. Broby-Johansen, tegneren Claus
Deleuran, digteren Muniam Alfaker, Murmalergruppen i Århus, Nørrebro
Radio, Kvindegalleriet i København og Tukakteatret i Fjaltring.
Røde
Mor lukker og slukker således med maner. I næsten ti år
har gruppen tegnet, sunget og spillet langt ud over venstrefløjen
i Danmark og Norden. Musikalsk har der naturligvis været plads til
andre orkestre på 1970ernes politiske scene - Savage Rose, Gasolin
- men foreningen af plakater, manifester, årbøger, sangbøger,
cirkus og koncerter har gennem gruppens næsten ti-årige levetid
skabt et nærvær, der på mange områder har forenet
store dele af den splittede venstrefløj.
En ideologisk koncensus, en uerkendt solidaritet - kan man kalde det.
Eller helt enkelt: RØDE MOR.
©
Olav Harsløf
|