Røde Mor: forfattere, satirikere, kunstmalere, grafikere, musikere, sangskrivere, billedkunstnere, gøglere, skuespillere............. Artikel
ved Erik Kramshøj, journalist DR
Røde
Mor var i begyndelsen primært billedkunstnere og to af disse, Troels
Trier og Ole Finding, havde tidligere spillet traditionel jazz i en fritidsgruppe.
Sammen med forfatteren Dea Trier Mørch skabtes grundlaget for RØDE
MOR og trioen blev hurtigt suppleret med grafikerne Thomas Kruse og John
Ravn, hvis percussionist karriere i Balkan Trioen og senere Savage Rose
på det tidspunkt lå udenfor selv utopiens grænser.Senere
kom Peter Ingemann, Henrik Strube, Clausen og Petersen til og Røde
Mor's Rockcirkus var igang. Navnet RØDE MOR var nøje gennemtænkt: Medlemmerne ønskede klart at gøre opmærksom på deres socialistiske tilhørsforhold samtidig med at MOR i såvel navn som logo gav udtryk for en langt mere vidtfavnende og medmenneskelig indgang til en klassekamp, som stadig eksisterede - især kulturelt- og som medlemmerne følte sig som en del af. I
slutningen af 60erne var rockmusikken så småt ved at
være en kulturradikal faktor i Danmark, men den havde stadig svært
ved at bryde igennem i massemedierne og blev først og fremmest
betragtet som en del af generationsopgøret.
Røde Mor eksisterer stadig som kulturinstitution og holder jævnligt orienteringsmøder om hinandens projekter, og de enkelte medlemmer er i de fleste tilfælde stadig aktive som kunstnere: For medlemmerne af Røde Mors rock cirkus ofte lidt på kryds og tværs: Troels Trier fortsatte som solist og fik senere et fast samarbejde med Rebecca Brüel (Jomfru Ane) i en videre udvikling af satiren over den selvtilfredse danske livsstil, ind imellem lavede han det satiriske teaterstykke Natlægen sammen med Niels Skousen, Anne Marie Helger, Helle Fastrup og Erik Clausen, der på den anden side blev en nyskaber af dansk film ved at vise at den danske folkekomedie kunne blive populær, selvom den fik et realistisk menneskeligt ansigt. Det gjorde han ofte som instruktør og skuespiller i samarbejde med Leif Petersen som skuespiller. Han udviklede til gengæld Clausen & Petersen musikalsk på plade med medvirken fra mikrofonsangerinden Eva Madsen, og senere uden Clausen i gruppen Sylvester & Svalerne. Henrik Strube dannede Henrik Strube Band under stærk påvirkning af svensk rock, specielt Ulf Lundell, og Peter Ingemann var stort set med alle steder, i stort set alle sammenhænge, foruden sin sideløbende musikalske samarbejde med Stig Møller, Kim Larsen og oprettelsen af gruppen Dream City med guitaristen Tømrer Claus som han tidligere havde spillet sammen med i Musikpatruljen og trommeslageren Bo Jacobsen (Blue Sun, Nada). Man kan mistænke Peter Ingemann for at have en skjult enægget tvilling, som han hiver frem i ny og næ, når han skal være tre steder på en gang (to kan han godt klare). Røde
Mor arrangerede utallige kunstudstillinger og udgav tonsvis af materiale:
musik - bøger - kataloger - billeder -pamfletter - sangbøger,
incl et årligt manifest, der beskrev, hvordan det stod til på
den politiske scene og med dem selv. Det første manifest blev udgivet
i 1970 og her i år 2002 udgiver Røde Mor et nyt manifest
: Røde Mor og de nye
tider. Mere historie om Røde Mor's musikalske udgivelser og sammensætninger: CD Boxsæt |