RØDE MOR's historie 1969-78 : af producer og journalist Erik Kramshøj : omkring musikken
www.roedemor.dk

Røde Mor: forfattere, satirikere, kunstmalere, grafikere, musikere, sangskrivere, billedkunstnere, gøglere, skuespillere.............

Artikel ved Erik Kramshøj, journalist DR
Kunstnerkollektivet Røde Mor var en legende mens de eksisterede, men resultatet af gruppens arbejde kom i en årrække til at stå i skyggen af de enkelte medlemmers produktion. Det er der egentlig ikke nogen grund til, og da slet ikke her i begyndelsen af det nye årtusinde. Troels Triers lille tryghedsnarkoman af en gennemsnitsdansker ‘s næse er ikke blevet kortere i den tid der er gået i et samfund, hvor idealist er den sandsynlige efterfølger til arbejder som det næste skældsord i et sprog, hvis identitet er under stærk falmen. Vi har brug for den kulturarv, som Røde Mor kan give os. En del af den kan vi måske ikke bruge i praksis, men den kan give os inspiration til at tænke...selv.

Røde Mor var i begyndelsen primært billedkunstnere og to af disse, Troels Trier og Ole Finding, havde tidligere spillet traditionel jazz i en fritidsgruppe. Sammen med forfatteren Dea Trier Mørch skabtes grundlaget for RØDE MOR og trioen blev hurtigt suppleret med grafikerne Thomas Kruse og John Ravn, hvis percussionist karriere i Balkan Trioen og senere Savage Rose på det tidspunkt lå udenfor selv utopiens grænser.Senere kom Peter Ingemann, Henrik Strube, Clausen og Petersen til og Røde Mor's Rockcirkus var igang.
Kig under RØDE MOR's CD BOXSÆT / historie og tekster her eller i toppen af siden for detaljer omkring sammensætningerne for de forskellige musik-udgivelser.

Navnet RØDE MOR var nøje gennemtænkt: Medlemmerne ønskede klart at gøre opmærksom på deres socialistiske tilhørsforhold samtidig med at MOR i såvel navn som logo gav udtryk for en langt mere vidtfavnende og medmenneskelig indgang til en klassekamp, som stadig eksisterede - især kulturelt- og som medlemmerne følte sig som en del af.

I slutningen af 60’erne var rockmusikken så småt ved at være en kulturradikal faktor i Danmark, men den havde stadig svært ved at bryde igennem i massemedierne og blev først og fremmest betragtet som en del af generationsopgøret.
Det musikalske ungdomsoprør kom godt nok fra den velbjergede middelklassse i USA, men da musikken oprindeligt kom fra de sociale nedre lag, var det naturligt for den musikalske side af kollektivet at tage den til sig og bruge den i forbindelse med udstillinger af politisk plakatkunst.
Først i en løs folkemusikformform, som langsomt skulle udvikle sig til den danske musikhistories største Rockteater - RØDE MOR's ROCKCIRKUS

Dette link fører til emnet Flashback
Roskildefestivallen 1976, Røde Mor's Rockcirkus, Troels Trier

Røde Mor eksisterer stadig som kulturinstitution og holder jævnligt orienteringsmøder om hinandens projekter, og de enkelte medlemmer er i de fleste tilfælde stadig aktive som kunstnere: For medlemmerne af Røde Mors rock cirkus ofte lidt på kryds og tværs: Troels Trier fortsatte som solist og fik senere et fast samarbejde med Rebecca Brüel (Jomfru Ane) i en videre udvikling af satiren over den selvtilfredse danske livsstil, ind imellem lavede han det satiriske teaterstykke “Natlægen” sammen med Niels Skousen, Anne Marie Helger, Helle Fastrup og Erik Clausen, der på den anden side blev en nyskaber af dansk film ved at vise at den danske folkekomedie kunne blive populær, selvom den fik et realistisk menneskeligt ansigt. Det gjorde han ofte som instruktør og skuespiller i samarbejde med Leif Petersen som skuespiller. Han udviklede til gengæld Clausen & Petersen musikalsk på plade med medvirken fra “mikrofonsangerinden” Eva Madsen, og senere uden Clausen i gruppen Sylvester & Svalerne. Henrik Strube dannede Henrik Strube Band under stærk påvirkning af svensk rock, specielt Ulf Lundell, og Peter Ingemann var stort set med alle steder, i stort set alle sammenhænge, foruden sin sideløbende musikalske samarbejde med Stig Møller, Kim Larsen og oprettelsen af gruppen Dream City med guitaristen Tømrer Claus som han tidligere havde spillet sammen med i Musikpatruljen og trommeslageren Bo Jacobsen (Blue Sun, Nada). Man kan mistænke Peter Ingemann for at have en skjult enægget tvilling, som han hiver frem i ny og næ, når han skal være tre steder på en gang (to kan han godt klare).

Røde Mor arrangerede utallige kunstudstillinger og udgav tonsvis af materiale: musik - bøger - kataloger - billeder -pamfletter - sangbøger, incl et årligt manifest, der beskrev, hvordan det stod til på den politiske scene og med dem selv. Det første manifest blev udgivet i 1970 og her i år 2002 udgiver Røde Mor et nyt manifest : Røde Mor og de nye tider.
Røde Mor indstillede den kunstneriske produktion i 1978 og oprettede i stedet en fond af indkomsten fra salg af plader og plakater.Fonden støtter politisk kunst på den danske venstrefløj.

Mere historie om Røde Mor's musikalske udgivelser og sammensætninger: CD Boxsæt